Statuten OSB-VUB
I. Naam, maatschappelijke zetel, doel
Artikel 1
§1 De vereniging zonder winstoogmerk draagt de naam "Oudstudentenbond Vrije Universiteit Brussel", of afgekort "OSB VUB" vzw.
§2 Deze naam moet voorkomen in alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders, websites en andere stukken, al dan niet in elektronische vorm, al dan niet voorafgegaan of gevolgd door de woorden "vereniging zonder winstoogmerk" of door de afkorting "vzw".
​
Artikel 2
§1 De maatschappelijke zetel van de vereniging is gevestigd in het gerechtelijk arrondissement Brussel, te Oudergem (1160 Brussel), Triomflaan 40 en heeft als inschrijvingsnummer in de Kruispuntbank der Ondernemingen 0408.701.679.
​
Artikel 3
§1 OSB VUB is een interdisciplinair, participatief netwerk dat oud-studenten, studenten en sympathisanten verenigt rond de waarden van het vrij onderzoek en het vrijzinnig humanisme en hen de kans wordt gegeven zich te ontplooien. OSB VUB is een verbindende kracht binnen de VUB-gemeenschap en een ambassadeur van deze waarden.
§2 De vereniging heeft tot doel de banden onder alle oud-studenten van de Vrije Universiteit Brussel en haar partners nauwer aan te halen en bij te dragen tot de voorspoed van de universiteit en haar partners, tot het ontwikkelen en het verspreiden van haar beginselen, in het bijzonder door het bevorderen van het Nederlandstalig hoger onderwijs gesteund op de beginselen van het Vrij Onderzoek, met aandacht voor de internationalisering van het hoger onderwijs en de internationale oud-student en student.
Artikel 4
§1 Om haar doel te verwezenlijken mag de vereniging onder meer:
1° haar medewerking verlenen aan elk initiatief dat de ontwikkeling beoogt van een onderwijs dat steunt op de beginselen van Vrij Onderzoek en zelf dergelijk onderwijs inrichten indien zij dit nodig acht;
2° bijdragen in de postuniversitaire en algemeen menselijke vorming van haar leden door het organiseren van elke activiteit die zij nuttig acht, waaronder: vergaderingen, voordrachten, lezingen, tentoonstellingen, opstellen van onderzoeksprogramma's en organisatie van wetenschappelijke of industriële zendingen;
3° participeren in de processen van interne en externe kwaliteitsbewaking van voornoemd onderwijs;
4° de alumniwerking aan de Vrije Universiteit Brussel en haar partners zoveel mogelijk bevorderen en de samenwerking tussen de alumniverenigingen aanmoedigen en hun activiteiten faciliteren en/of coördineren;
5° haar medewerking verlenen aan elk initiatief dat leidt tot reflectie over voor haar belangrijke maatschappelijke vraagstukken;
6° werken, verslagen, en in het algemeen publicaties van haar leden uitgeven en verspreiden, alsook deze van derden wanneer zij van enig belang kunnen zijn voor de verwezenlijking van haar doelstellingen;
7° studieleningen of -beurzen toekennen aan studenten die ingeschreven zijn aan de Vrije Universiteit Brussel of haar partners, en die de principes van de vereniging onderschrijven;
8° een steunfonds oprichten en subsidiëren om de studenten aan de Vrije Universiteit Brussel of haar partners, alsmede de leden van de vereniging en hun nabestaanden te helpen;
9° aan de universiteit, haar partners, of hun studenten giften of subsidies toekennen;
10° haar leden helpen bij het zoeken naar een betrekking;
11° een gegevensbestand beheren van de oud-studenten van de Vrije Universiteit Brussel en haar partners;
12° alle nodige roerende en onroerende goederen verwerven ter verwezenlijking van haar maatschappelijk doel.
​
II. Leden
Artikel 5
De vereniging kent enerzijds werkelijke leden en anderzijds, als toegetreden leden, sympathiserende leden.
Artikel 6
Oud-studenten verbonden aan een onderwijsinstelling van de Universitaire Associatie Brussel (of van de Université Libre de Bruxelles tot en met de promotie 1983) en haar partners kunnen werkelijk lid worden. Het Bestuursorgaan draagt de nieuwe werkelijke leden voor aan de Algemene Vergadering. Het aantal werkelijke leden mag niet kleiner zijn dan twintig.
Artikel 7
Is sympathiserend lid, ieder persoon die zich aansluit bij de statuten van de vereniging, het principe van het Vrij Onderzoek ondertekent en aangenomen wordt door het Bestuursorgaan en het lidgeld betaalt.
Artikel 8
De vereniging kan de titel van erelid verlenen aan personen vanwege hun bijzondere verdiensten voor de vereniging, of de principes waarvoor ze staat. Het toekennen van deze titel is voorbehouden aan de Algemene Vergadering op voorstel van Het Bestuursorgaan. De titel van erelid kan gecombineerd worden met de hoedanigheid van werkelijk of sympathiserend lid.
Artikel 9
Elk werkelijk of sympathiserend lid betaalt jaarlijks een lidgeld waarvan het bedrag ieder jaar wordt bepaald door de Algemene Vergadering. Dit lidgeld zal nochtans het bedrag van 300 euro niet mogen overschrijden.
Artikel 10
§1 Elk lid mag steeds vrij uit de vereniging treden door zijn schriftelijk ontslag in te dienen bij het Bestuursorgaan. Dit ontslag stelt hem niet vrij van de verplichting de lidgelden te betalen die hij nog verschuldigd is.
§2 Elk lid dat weigert de statuten - of de reglementen aangenomen overeenkomstig de statuten - na te leven, of die de OSB VUB morele of materiële schade berokkent, kan worden uitgesloten door de Algemene Vergadering. In afwachting van de Algemene Vergadering kan het Bestuursorgaan het lidmaatschap schorsen.
§3 Elk lid dat verzuimt zijn jaarlijks lidgeld te betalen, wordt beschouwd als ontslagnemend, behoudens bijzondere omstandigheden die werden aanvaard door het Bestuursorgaan.
§4 Het uitgesloten of ontslagnemende lid verliest alle recht op de voordelen van de vereniging.
§5 Geen enkel lid of toegetreden lid, noch hun erfgenamen of rechthebbenden, kunnen enige aanspraak laten gelden of uitoefenen op het bezit van de vereniging. Ze kunnen evenmin de betaalde bijdragen terugvorderen. Ze hebben geen recht op terugkeer van hun inbreng.
​
III. Algemene Vergadering
Artikel 11
§1 De Algemene Vergadering is het hoogste orgaan van de vereniging.
§2 Enkel werkelijke leden zijn stemgerechtigd op de Algemene Vergadering. De sympathiserende leden en ereleden worden uitgenodigd.
§3 De oproeping voor de Algemene Vergadering met vermelding van de agenda, moet hetzij per persoonlijke brief of elektronisch, hetzij via het ledentijdschrift aan de leden worden bezorgd, ten minste tien dagen voor de datum van de vergadering.
§4 De werkelijke leden kunnen zich op de Algemene Vergadering laten vertegenwoordigen door een ander werkelijk lid. Elk werkelijk lid mag slechts één volmacht dragen. De volmachten moeten uiterlijk vijf dagen voor de datum van de vergadering op de zetel van de vereniging toekomen.
Artikel 12
Elk aanwezig of vertegenwoordigd werkelijk lid beschikt op de Algemene Vergadering over één stem. Behalve in de gevallen waarover er anders wordt beslist door de statuten of door de wet, worden beslissingen genomen bij gewone meerderheid van stemmen, waarbij onthoudingen niet meetellen. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen.
Artikel 13
§1 De Algemene Vergadering ziet toe op de waarden, de missie en de continuïteit van de vereniging. Ze beslist over alle vragen die haar voorgelegd worden overeenkomstig deze statuten of het intern reglement. Een beraadslaging van de Algemene Vergadering is nodig voor volgende aangelegenheden:
1° de statutenwijziging;
2° de benoeming en de afzetting van de bestuurders en de bepaling van hun bezoldiging ingeval een bezoldiging wordt toegekend;
3° de benoeming en de afzetting van de commissaris en de bepaling van zijn bezoldiging;
4° de kwijting aan de bestuurders en de commissaris, alsook, in voorkomend geval, het instellen van de verenigingsvordering tegen de bestuurders en de commissarissen;
5° de goedkeuring van de jaarrekening en van de begroting;
6° ontbinding van de vereniging;
7° de uitsluiting van een lid;
8° toekenning van de titel van erelid;
9° goedkeuren en bewaken van de missie en visie van de vereniging;
10° goedkeuring of wijziging van het strategische plan en jaaractieplan met operationele doelstellingen;
11° de omzetting van de VZW in een IVZW, een coöperatieve vennootschap erkend als sociale onderneming of in een erkende coöperatieve vennootschap sociale onderneming;
12° om een inbreng om niet van een algemeenheid te doen of te aanvaarden;
13° alle andere gevallen waarin de wet of de statuten dat vereisen.
Artikel 14
§1 Het Bestuursorgaan roept een Buitengewone Algemene Vergadering samen hetzij wanneer hij het nodig acht, hetzij naar aanleiding van een schriftelijke notificatie die ondertekend is door ten minste twintig werkelijke leden of een vijfde van het totaal aantal werkelijke leden indien dat hoger ligt dan twintig. Deze notificatie moet de punten vermelden die op de agenda moeten voorkomen.
§2 Het Bestuursorgaan roept desgevallend deBuitengewone Algemene Vergadering bijeen binnen ten laatste één maand na de ontvangst van de notificatie.
Artikel 15
§1 De jaarlijkse Algemene Vergadering wordt minimaal 1 keer per jaar gehouden en ten laatste 6 maanden na de afsluiting van het boekjaar.
§2 Het Bestuursorgaan maakt de agenda op en stelt dag, uur en plaats van de vergadering vast. Tijdens de jaarlijkse Algemene Vergadering wordt verslag uitgebracht over de morele toestand van de vereniging.
Na het verslag over de morele toestand van de vereniging legt het Bestuursorgaan elke wijziging aan het huishoudelijk reglement voor.
§3 Het Bestuursorgaan licht de financiële toestand en de uitvoering van de begroting toe.
Het Bestuursorgaan legt de begroting voor het komende jaar ter goedkeuring aan de Algemene Vergadering voor.
§4 Na de eventuele goedkeuring van de jaarrekening, beslist de algemene vergadering bij afzonderlijke stemming over de aan de bestuurders en commissaris te verlenen kwijting.
§5 De jaarlijkse Algemene Vergadering bepaalt het bedrag van het jaarlijks lidgeld binnen de beperkingen voorzien door de statuten.
​
IV. Bestuursorgaan
Artikel 16
§1 Het Bestuursorgaan is een collegiaal orgaan, gelast met de strategische leiding van de vereniging. Het draagt de missie en visie van de vereniging uit en zet dit om in een concreet strategisch plan en jaaractieplan met operationele doelstellingen die ter goedkeuring aan de Algemene Vergadering worden voorgelegd cfr. artikel 13, 10°. Daartoe heeft het de volgende taken:
1° Het Bestuursorgaan monitort de uitvoering van het strategische plan en jaaractieplan met operationele doelstellingen en stuurt bij waar nodig.
2° Het keurt de initiatieven of activiteiten goed die het jaaractieplan overstijgen.
3° Het maakt de jaarlijkse begroting op naar aanleiding van de Algemene Vergadering.
4° Evalueert de coördinator in overleg met de gedelegeerd bestuurder.
§2 Het Bestuursorgaan handelt conform de statuten en het intern reglement.
§3 Het Bestuursorgaan bestaat uit een voorzitter, een financieel verantwoordelijke, een verslaggever, een gedelegeerd bestuurder en bestuursleden. Deze hebben een mandaat van 1 jaar en worden verkozen door de Algemene Vergadering.
Het Bestuursorgaan kan worden aangevuld door vertegenwoordigers van preferentiële partners en een coördinator die een raadgevende stem hebben.
Alle leden van het bestuursorgaan voeren hun mandaat onbezoldigd uit, met uitzondering van de coördinator die zijn functie kan uitoefenen in dienstverband.
§4 Het bestuursorgaan beheert het budget van de vereniging en werkt met jaarlijkse begrotingen die worden goedgekeurd door de Algemene Vergadering.
§5 Om verkiesbaar te zijn voor Bestuursorgaan moet men op het ogenblik van de verkiezing werkelijk lid van de vereniging zijn. Een lid van het Bestuursorgaan dat tijdens de duur van zijn mandaat ophoudt werkelijk lid te zijn van de vereniging, verliest zijn zetel in het Bestuursorgaan.
§6 De Vrije Universiteit Brussel en DeMens.nu hebben het recht rechtstreeks een lid van het Bestuursorgaan voor te dragen aan de Algemene Vergadering. Dit recht kan door het intern reglement worden uitgebreid tot andere instellingen die partners van deze instellingen zijn. De aldus voorgedragen leden moeten aan dezelfde verkiezingsvoorwaarden voldoen als de andere leden van het Bestuursorgaan.
§7 De werkwijze en de taken van het Bestuursorgaan worden verder bepaald in een intern reglement dat wordt aangenomen door het Bestuursorgaan.
§8 Het Bestuursorgaan komt minstens 6 keer per jaar samen, al dan niet via deelname op afstand, met inbegrip van stemmen op afstand via elektronische weg.
§9 Het Bestuursorgaan bewaart op de zetel van de vereniging een register van de leden. Dit register vermeldt de naam, voornaam en woonplaats van de leden of, ingeval het een rechtspersoon betreft, de naam, rechtsvorm en het adres van de zetel. Het Bestuursorgaan schrijft alle beslissingen over de toetreding, uittreding of uitsluiting van leden in dat register in binnen acht dagen nadat het van de beslissing in kennis is gesteld. Het Bestuursorgaan kan beslissen dat het register wordt aangehouden in elektronische vorm.
Alle leden kunnen op de zetel van de vereniging het register van de leden raadplegen. Daartoe richten zij een schriftelijk verzoek aan het Bestuursorgaan met wie zij een datum en het uur van de raadpleging van het register overeenkomen. Dit register kan niet worden verplaatst.
Artikel 17
Het Bestuursorgaan beschikt over de meest uitgebreide machten wat het bestuur van de vereniging betreft. Het Bestuursorgaan is bevoegd om alle handelingen te verrichten die nodig of dienstig zijn tot verwezenlijking van het voorwerp van de vereniging, met uitzondering van die waarvoor volgens de wet de algemene vergadering bevoegd is.
Artikel 18
De functies bedoeld in artikel 16, §3 hebben de volgende omschrijving:
1° de voorzitter zit de vergaderingen van het Bestuursorgaan voor. De voorzitter is de politieke vertegenwoordiger van de vereniging. Hij vertegenwoordigt de vereniging ten aanzien van alle derden. De voorzitter heeft, onverminderd de collegiale beslissingen genomen door het Bestuursorgaan, de bevoegdheid om de vereniging alleen te vertegenwoordigen, met inbegrip van de vertegenwoordiging in rechte.
2° de financieel verantwoordelijke staat samen met de coördinator en de gedelegeerd bestuurder in voor de begrotingsopmaak en begrotingscontrole. Hij ziet toe op het financieel strategische beleid.
3° de verslaggever is verantwoordelijk voor het verslag van het Bestuursorgaan cfr. het intern reglement.
4° De gedelegeerd bestuurder rapporteert de operationele werkzaamheden aan het Bestuursorgaan, eventueel met bijstand van de coördinator.
V. Het dagelijkse bestuur en de coördinator
​
Artikel 19
§1 Het dagelijkse bestuur van de vereniging berust bij de coördinator van de vereniging, die rechtstreeks rapporteert aan de gedelegeerd bestuurder. De coördinator ziet toe op de goede operationele werking van de vereniging.
§2 De coördinator heeft de volgende taken:
1° het beheer en aanbieden van de dienstencatalogus
2° het beheer en realisering van de operationele doestellingen zoals opgenomen in het jaaractieplan met operationele doelstellingen
3° de voorbereiding van de jaarverslagen
4° de voorbereiding van de begroting samen met de financieel verantwoordelijke
5° het structureren en leiden van het secretariaat
6° het voorbereiden van het jaaractieplan van het volgende jaar, rekening houdende met het strategische plan
7° het geven van logistieke ondersteuning van activiteiten en projecten.
8° de uitvoering van het strategische plan i.s.m. de gedelegeerd bestuurder
9° de operationele communicatie en promotie van de vereniging naar de leden
10° het beheer van het ledenbestand en het vrijwilligersbeheer
11° de algemene administratie en boekhoudkundige voorbereidende taken
12° het voorraadbeheer en het leveranciersbeheer
§3 Zonder afbreuk te doen aan artikel 18, vertegenwoordigen de coördinator of de gedelegeerd bestuurder de vereniging ten aanzien van financiële instellingen en, voor operationele doeleinden, alle derden waarmee de vereniging een lopende samenwerking heeft.
Artikel 20
§1 de coördinator kan in naam en voor rekening van de vereniging verbintenissen aangaan in zoverre deze niet hoger zijn dan 5.000 euro (vijfduizend euro) en in zoverre de looptijd ervan minder dan één jaar betreft.
§2 De gedelegeerd bestuurder keurt de rechtshandelingen en betalingen goed die het mandaat van de coördinator overstijgen.
​
§3 De gedelegeerd bestuurder zorgt voor de voortgang van opdrachten en werkt actief mee aan het jaaractieplan. Het is de liaison tussen de coördinator en de bestuurders.
Artikel 21
De gedelegeerd bestuurder en de coördinator stellen het ontwerp van agenda van het bestuursorgaan op en verspreiden het verslag van het bestuursorgaan cfr. het intern reglement.
Artikel 22
De functie van gedelegeerd bestuurder en voorzitter kunnen gecumuleerd worden.
V. Alumniverenigingen, afdelingen en andere verenigingen
Artikel 23
De vereniging kan banden aanknopen met andere verenigingen van oud-studenten van de Vrije Universiteit Brussel of haar partners of met andere verenigingen, en er samenwerkingsovereenkomsten mee afsluiten.
Artikel 24
De vereniging kan deelnemen aan het bestuur van andere verenigingen en instellingen.
VI. Diverse bepalingen
Artikel 25
Het maatschappelijke dienstjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december. De rekeningen worden elk jaar op 31 december afgesloten. Zij worden op de maatschappelijke zetel ter beschikking gehouden van de leden gedurende tien dagen voor de Algemene Vergadering die moet beraadslagen over de door het Bestuursorgaan voor te leggen rekeningen van het afgelopen dienstjaar en de begroting voor het komende dienstjaar.
Artikel 26
De leden van het Bestuursorgaan gaan geen enkele persoonlijke verbintenis aan en kunnen in de uitoefening van hun mandaat slechts de vereniging verbinden.
Artikel 27
§1 De Algemene Vergadering kan slechts overgaan tot de ontbinding van de vereniging indien minstens tweederde van haar werkelijke leden aanwezig of vertegenwoordigd is.
Artikel 28
De Algemene Vergadering kan slechts geldig beslissen tot de wijziging van de statuten wanneer de voorgestelde wijzigingen nauwkeurig zijn aangegeven in de oproeping en wanneer ten minste twee derde van de leden op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn.
Indien deze voorwaarde niet vervuld is, is een tweede bijeenroeping nodig. Deze buitengewone Algemene Vergadering beslist geldig ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde werkelijke leden. De tweede vergadering mag niet binnen vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden. Een wijziging is alleen dan aangenomen, wanneer zij twee derde van de uitgebrachte stemmen heeft verkregen waarbij onthoudingen noch in de teller noch in de noemer worden meegerekend.
Indien de statutenwijziging echter betrekking heeft op het voorwerp of het belangeloos doel van de vereniging, is zij alleen dan aangenomen, wanneer zij vier vijfde van de uitgebrachte stemmen heeft verkregen, waarbij onthoudingen in de teller noch in de noemer worden meegerekend.
Artikel 29
De uitsluiting van een lid moet worden aangegeven in de oproeping van de Algemene Vergadering. Het lid moet worden gehoord. De uitsluiting kan slechts door de algemene vergadering worden uitgesproken met naleving van de aanwezigheids- en meerderheidsvereisten voorgeschreven voor een statutenwijziging.
Artikel 30
De Algemene Vergadering die de ontbinding van de vereniging uitspreekt, benoemt vereffenaars, bepaalt hun machten en stelt de toekenning van het actief van de vereniging vast. Na liquidatieboni worden besteed aan één of meerdere van de middelen ter verwezenlijking van het doel van de vereniging en namelijk aan deze opgesomd in artikel 4, 1°, 2° of 9°.
Artikel 31
De beslissingen van de Algemene Vergadering en de gerechtelijke uitspraken betreffende de ontbinding van de vereniging, de voorwaarden van de vereffening en de aanstelling van vereffenaars, evenals de namen, het beroep en het adres van de vereffenaars worden bij uittreksel in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. Er zal slechts tot het besteden van het actief mogen worden overgegaan na het aanzuiveren van het passief.
Artikel 32
De werking van de vereniging en haar diverse organen worden nader omschreven in een intern reglement. Dat reglement wordt opgesteld door het Bestuursorgaan. Het mag niet in strijd zijn met deze statuten. Elke wijziging aan het intern reglement wordt achteraf gerapporteerd aan de Algemene Vergadering.
Artikel 33
Bepalingen van deze statuten in strijd met boek 9 van de Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen en houdende diverse bepalingen worden voor ongeschreven gehouden. Het Bestuursorgaan verzekert in voorkomend geval de continuïteit van de vereniging.
Huidige statuten werden goedgekeurd op de Buitengewone Algemene Vergadering van
18 juni 2022